Dieta vs. Katar – kilka niezawodnych sposobów na zdrowie!

Zimno, zimniej, przeziębienie. Taki ciąg przyczynowo-skutkowy zadomowił się w naszym corocznym, jesiennym kalendarzu na dobre. Co roku ten sam scenariusz i wyprawa do apteki, ale czy naprawdę musimy dostarczać sobie wątpliwej rozrywki w postaci tygodnia wyciągniętego z życiorysu na rzecz kataru i „połamanych kości”. Jest na to sposób i to nie jeden. Cofnijmy się w czasie i zajrzyjmy do „apteczek” naszych mam i babć – na pewno w dzieciństwie „faszerowały” Was tranem, rybami i syropem z czosnku i miodu.

Nie taki tłuszcz straszny jak go malują…

O tłuszczach napisano już chyba wszystko i szlachetna większość tych donosów pochlebna raczej nie była. Zapewne mówiono w samych superlatywach wyłącznie o tłuszczach roślinnych, zwierzęce wrzucając do jednego worka opisanego słowem „zło”. Warto zdementować ten mit, ponieważ na odporność nadmiar tłuszczu roślinnego wpływa negatywnie. Mówiąc w dużym uproszczeniu nieprawidłowy stosunek kwasów omega-3 do omega-6 sprawia, że nasza odporność i siły do walki spadają. W organizmie pojawia się chroniczny stan zapalny i to nie jest żadna wyjątkowa sytuacja. Szlachetna większość Polaków jada tłuszcze w proporcjach niezbyt sprzyjających odporności. Wystarczy wrzucić na ruszt łososia, na kolację zaaplikować sobie sałatkę śledziową lub kawałek makreli, a do śniadaniowych owsianek i koktajli dorzucać siemię lniane i wszystko wróci do normy. To takie proste, a jakie skuteczne!

Czosnek, miód i cytryny – lekarstwo na jesień

Antyoksydanty, naturalne antybiotyki i witamina C. Stare babcine sposoby na walkę z obniżoną odpornością wiecznie żywe. Polecam dietę fresh z niezbyt fresh oddechem – duża ilością warzyw cebulowych [czosnek, cebula, por, szczypior]. Dzięki sporej zawartości siarki działają bakteriostatycznie, czyli nie pozwalają na podział bakterii i rozwój infekcji. Witamina C również wychwalona pod niebiosa w temacie walki z obniżoną odpornością, występuje nie tylko w cytrynie! Wszelkiego rodzaju cytrusy, kiwi, żurawina, czarna porzeczka, zielona pietruszka, papryka, jarmuż i brukselka zawierają jej naprawdę dużo. Więcej niż kilka kropli cytrynowego soku w gorącej herbacie. Pamiętajcie, że wysoka temperatura niszczy witaminę C. Na deser słodki miód, który dzięki zawartości nadtlenku wodoru, flawonoidów i naturalnych substancji konserwujących działa antybakteryjnie. Surowy, niepodgrzewany, naturalny miód może zdziałać cuda.

Dieta ma niebagatelny wpływ na to czy ta jesień przyniesie nam katar i ból gardła. Kilka małych modyfikacji pozwoli nam uniknąć problemu ze zdrowiem przez cały rok! Jedzmy fresh na zdrowie!

VIOLA URBAN

About VIOLA URBAN

DIETETYCZNA PORADA NA WRZESIEŃ

Śledźcie wpisy naszej pani dietetyk, a już nigdy nie będziecie musieli wybierać miedzy smakiem a zdrowiem!